בין ארגונים שונים לבין הציבור, ישנה אינטראקציה מסוגים רבים ומגוונים. זאת, במיוחד כיום, כאשר אמצעי התקשורת בין גורמים אלה עשירים ומשוכללים במיוחד. ניתן להציג הודעות מסוגים שונים היישר לציבור הרחב ולקבל תגובות באופן ישיר ובמהירות רבה. אחד מסוגי הפנייה המיוחדים יותר, הוא "קול קורא". מה זה אומר בעצם? למי הוא פונה? מה מטרתו? ובמה עוסקות הודעות קול קורא של רשות החדשנות?
מהו קול קורא
קול קורא הוא סוג של הודעה רשמית מטעם ארגון כלשהו, פרטי או ציבורי. הודעה זו, מתייחסת לרוב לביצוע פעילות מוגדרת, להגשת מועמדות לשם הצטרפות לארגון או לפעילות ולעתים לבקשת תרומה. מעבר על קולות קוראים באתר רשות החדשנות, יסייע להמחיש לכם זאת היטב. קול קורא דומה לעתים למכרז, אם כי הוא עשוי להיות יותר רחב ממנו. שוב – מעבר על אתר רשות החדשנות ימחיש זאת היטב.
עוד כמה נקודות חשובות
ההליך הדרוש
כל גוף שמציג קול קורא, עושה זאת לאחר גיבוש הליכים מסודרים ורשמיים למענה לקול הקורא. מדובר על פרסום התנאים לפנייה, מתן דרכים להגשת בקשה, פרסום קריטריונים שנקבעו מראש לבחירה מבין הפונים והליכים מסודרים לבחירה עצמה ולפרסום הזוכים.
תנאים מחייבים מסוגים שונים
בכל מקרה, ישנם בדרך כלל תנאי סף מינימליים, שעל הפונים לקול הקורא לעמוד בהם. כמו כן, אם בקשתם תתקבל, הם לרוב יצטרכו לעמוד בתנאים שונים שהוגדרו מראש. למשל (מקול קורא של רשות החדשנות) ”הבעלות על הידע החדש המפותח תהיה שייכת למגיש הבקשה".
היכן מוצאים אותם?
נקודות המוצא היא תחומי העניין שלכם ולא עצם המענה ל”קול קורא”. לכן, כדאי לעקוב אחרי מקורות רלוונטיים שונים, בהתאם לתחום שבו מדובר. אם אתם למשל יזמים, סביר שאתר רשות החדשנות יהיה אחד המקורות האלה עבורכם.
מיקוד בנושא
קול קורא עשוי להיות (ואכן הוא לרוב) מאוד ממוקד וספציפי. למשל "קול קורא לשת"פ במו"פ עם איטליה" שפרסמה רשות החדשנות. הקול הקורא מזמין במקרה זה חברות טכנולוגיה ישראליות, לקבל מענק סיוע, לשם ביצוע פרויקטי מחקר ופיתוח בחדשנות טכנולוגית, בשיתוף חברות איטלקיות מובילות.
שיתוף פעולה רחב ומורכב
מדובר על תיאום בין גורמים שונים. מחד, הארגון שמעוניין לקדם נושא מסוים. מאידך, עסקים, ארגונים ומוסדות שונים ואף אנשים פרטיים, אשר מתעניינים בתחום זה ותוכן הקול הקורא מתאים להם. דוגמה לכך, מספק “קול קורא לבחינת שילוב אוטובוסים עצמאיים בקווי שירות בישראל”. כאן מדובר על ביצוע ניסוי בשילוב אוטובוסים עצמאיים בקווי שירות של תחבורה ציבורית, במסגרת המיזם הלאומי לתחבורה ציבורית אוטונומית. קול קורא זה אגב, הוא בשיתוף של משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, חברת נתיבי איילון ורשות החדשנות. הקול הקורא פונה אל תאגידים המפתחים כלי רכב עצמאיים ואל תאגידים בעלי רישיון הפעלת קווי שירות סדירים של תחבורה ציבורית.
היבט המימון
לעתים קרובות, אם כי לא תמיד, קול קורא כולל תקציב שמוקדש לנושא המדובר. אם כי זה לא יהיה בהכרח תקצוב מלא שלו – מפרסמי הקול הקורא עשויים רק לסייע באחוז מסוים. במכרז היבט המימון די פשוט ושגרתי, מבחינה זו שהוא דומה להזמנת שירות מוגדר תמורת תשלום מוגדר. בקול קורא רואים יותר סיוע כספי בצורות שונות. הדבר עשוי להיות משמעותי מאוד עבור גורמים מסוימים. למשל יזמים עצמאיים ודלי תקציב, בתחילת דרכם. זאת, בשונה מעסקים שמקדמים חדשנות טכנולוגית, אך במסגרת אגף מחקר ופיתוח מתוקצב היטב.
לסיכום
בהתאם לאופי פעילותכם, מומלץ להיות מודעים לנושא של קול קורא ולהבין כיצד להיעזר בו, לקידום מטרותיכם.