יש מיתוג עסק ויש מיתוג מעסיק – מה ההבדל ביניהם ולמה שניהם חשובים?

ניהול עסקי הוא תחום מורכב למדי, בו יש לקחת בחשבון נקודות רבות בו זמנית. חלקן אסטרטגיות, אחרות טקטיות. חלק חשובות יותר וחלק פחות, חלק יותר מורכבות ואחרות לא כל כך. יש גם נושאים בניהול אשר נראים פשוטים יחסית, אך השפעתם גדולה במיוחד. כמו כן, למיתוג עצמו יש היבט משנה שלא כולם מודעים לו וגם הוא חשוב ביותר – "מיתוג מעסיק", בשונה ממיתוג העסק. למעשה, שניהם עוסקים במיתוג העסק, אך עבור קהלים שונים. במה מדובר? ומדוע לבעלי ומנהלי עסקים כדאי מאוד להיות מודעים לנושא זה ולהשקיע בו היטב?

העסק והציבור הרחב

האינטראקציה של העסק עם הציבור הרחב, מהווה בסיס מרכזי עבור רובם להצלחה. על רקע זה, ברור שהאופן שבו העסק נתפס בעיני הציבור, חשוב ביותר. בכל זמן נתון, בכל קבוצת אנשים, רושם זה עשוי להיות מוטה לחיוב או לשלילה. אך לפי רושם זה, גם אם הוא שגוי, הציבור יפעל כלפי העסק. יקנה או לא יקנה את מוצריו, ידבר באהדה על העסק או להיפך. כך שמובן מדוע יש חשיבות רבה למיתוג בפני הציבור כלקוחות, אך מה לגבי חשיבות של מיתוג מעסיק, כלפי הציבור כעובדים פוטנציאליים? עוד על כך, נרחיב עוד מעט. במבט כללי, ניתן לומר ששני סוגי המיתוג חיוניים עבור ניהול נכון של העסק. מה גם, שהם קשורים האחד לשני באופן הדוק למדי.

עוד על מיתוג העסק

מיתוג מכל סוג שהוא, מהווה היבט אסטרטגי חשוב של ניהול העסק. מדובר על תהליך של חשיבה על ערכי המותג וניסוחם בצורה ברורה (“שפת המותג”). מכך העסק יפיק הגדרות ברורות של ערכים אלה ויוכל להציג אותן באופן עקבי כלפי הציבור. אגב, מותג עשוי להיות גם מוצר ספציפי, אך כאן אנו מדברים על מיתוג בהקשר העסק כולו. המיתוג לוקח בחשבון גם היבטי תדמית, בידול (מה שמיוחד בעסק, ביחס למתחריו) ומיצוב (מיקום בשוק ביחס למתחרים).

 

 

מיתוג מעסיק – זווית שונה וחיונית

ב"מיתוג מעסיק" מדובר בתמצית על מיתוג העסק, אך לא כנותן שירותים או ספק מוצרים אלא כמעסיק. כלומר על תיאור העסק, מנקודת מבט של חוויית העובדים בו. תיאור זה, ניתן לעשות באמצעים רבים, בהם הצגת ההיסטוריה של העסק, החל מהקמתו ועד היום. במסגרתה, ניתן יהיה להציג גם את הצלחותיו הבולטות במיוחד. בכל אלה, ניתן לתת דגש לחלק שנטלו בכך העובדים. מיתוג מעסיק יתאר לא רק "עבודה" אלא גם את החוויה הסובייקטיבית של העברת שעות רבות בכל יום במקום זה, עם צוות העובדים המיוחד שלו. אילו פעילויות גיבוש מיוחדות העסק עושה? אילו הטבות הוא מספק לעובדיו? מה האווירה המיוחדת במקום? וכדומה. תודות לכך, מקבלים כמה תועלות:

  • משיכת עובדים איכותיים ומתאימים – מיתוג מעסיק משפר את יכולת העסק למשוך עובדים איכותיים. העובדים שהוא ימשוך בצורה כזו, יהיו אלה שמתאימים עד כמה שניתן לרוח העסק. זהו היבט חשוב, מאחר שהוא מצמצם מראש אינטראקציה עם פונים למשרות שפחות מתאימים לעסק.
  • שימור עובדים – חיזוק הקשר של העובדים הקיימים לעסק. מדובר בסופו של דבר, על עובדים שהעסק כבר השקיע בהם לא מעט. בגיוס, בהכשרה ועוד. כך שיש היגיון רב, בכל מה שמסייע לשמור אותם בתוך העסק. מיתוג המעסיק משפר את הזדהות העובדים הקיימים עם המותג, את תחושת השייכות שלהם ואת רצונם לתרום לעסק. הוא גם יקדם גיבוש בין העובדים.
  • שיפור תדמית – למרות הפניה של מיתוג מעסיק למועסקים פוטנציאליים, הוא גם עשוי לשפר את תדמית העסק. הן בקרב אותם מועסקים בפוטנציה והן בקרב הציבור הרחב.

לסיכום

מנהלים עסק? אל תשכחו את הפרט ה"קטן" אך גדול מאוד למעשה בחשיבותו, של מיתוג מעסיק.